Karsten
voelt zich thuis in de binnenvaart!
Al vroeg betrokken bij de binnenvaart
Ja dat kun je wel zeggen. Ik was 10 en mocht via mijn broer mee op een (eetbare) olietanker. Wij vervoerden daar oliën voor de voedingsindustrie . Op mijn 15e begon ik aan mijn carrière als leerling matroos op een zwaar chemie schip. De opleiding zeevaart en binnenvaart zit in Harlingen en in IJmuiden. Ik begon op MBO niveau 3 omdat ik VMBO KB afgerond had. Mijn eerdere schoolervaring waren niet echt positief. Ik werd vroeger meer van school gestuurd dan dat ik er was. Gelukkig is mijn talent leergierigheid. Ik stelde veel vragen aan de ervaren bemanning en werd mede hierdoor snel geaccepteerd aan boord. Ik weet nog wel dat alle informatie welke ik kreeg door mij werd opgeslagen. Deze praktijk kennis kon ik goed combineren met de theorie op school. Hierdoor werd leren leuker en lukte het mij om mijn opleiding te halen.
Vakantiegevoel aan boord
Voordat Ik begon met varen was ik overigens nooit verder dan Nederland geweest. Aan boord ontdekte ik de natuur langs de Rijn, de Moezel, de Mein en de Donau. Als kind vond ik kamperen en buiten zijn al mooi, nu heb ik tijdens het varen nog vaak het vakantie gevoel. Zeker wanneer je vaart met een leuke en goede bemanning. Ik zeg dat omdat het ook wel eens niet klikt. Er zijn soms te diverse karakters aan boord en dan leidt het tot spanning. Gelukkig gaat het veel vaker goed. Je hebt dan gewoon de week van je leven. Soms is er dan tussen het werk door tijd om bijvoorbeeld te barbecueën, lekker bootje varen, zwemmen en vissen. Uiteraard alleen als de dienst het toe laat. Tenslotte; een week waar veel werk is verzet voelt echt goed. Mijn ervaring is dat je als matroos veel fout mag doen. Nu vaar ik onder-meer de Vorstenbosch een tanker van 147 meter, meest in de omgeving Rotterdam, Vlissingen. Het schip is te groot om bijvoorbeeld naar Amsterdam te varen. Ik vaar door sluizen en wanneer ik aanleg zit er soms maar een hand aan ruimte tussen de sluiswand en het schip. Best spannend.
Stichting Verenigde Maritieme Compagnons
Ik juich VMC toe. Er zijn tekort Nederlandse mensen in de sector. Een nieuwe generatie zal goed zijn. Een goede begeleiding en opleiding is dan echt nodig. Dat doen jullie (VMC). Aan boord als leidinggevende zal ik mij ook laten begeleiden om de nieuwe generatie goed op te leiden. Aan wal is begeleiding ook gewenst. Ik verwacht dat Stichting Verenigde Maritieme Compagnons hierin kan ondersteunen zodat het vakantie gevoel aan boord blijft.